Svenska fotbollsförbundet Pernilla Karlsson nationell fotbollsutbildare
https://svff.svenskfotboll.se/nyheter/2021/09/podden-nivaindelning---for-tranarens-eller-barnens-basta/ |
|
Svenska fotbollsförbundet Pernilla Karlsson nationell fotbollsutbildare
https://svff.svenskfotboll.se/nyheter/2021/10/podden-nivaindelning--roster-fran-sidlinjen/ |
|
Övningsdesign och inlärning | |
https://youtu.be/X_2Y7ofPYYw | |
Övrigt | |
https://www.rf.se/RFarbetarmed/Barn-ochungdomsidrott/ | |
https://unicef.se/vad-vi-gor/idrott | |
https://svff.svenskfotboll.se/podden/ | |
https://www.idrottsforskning.se/ | |
https://sportsscientists.com/ | |
https://footblogball.wordpress.com/ | |
https://utbildning.sisuidrottsbocker.se/fotboll/tranare/tranarutbildning/fsll/ |
DMSP Developmental model of sport participation Coté & Hay, 2002 Coté & Fraiser-Thomas, 2007 mfl |
ATDE Athletic Talent Development Environment Stambulova, N., Henriksen, K., & Roessler, K. K. (2010). Holistic approach to athletic talent development environments: A successful sailing milieu. Psychology of Sport and Exercise,. |
SDT Self Determination Theory - Motivationsteori Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, Ryan, R. M. & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. New York: Guilford Publishing |
CLA constraints led approach Towards a contemporary player learning in development framework for sports practitioners. International Journal of Sports Science & Coaching Mark O Sullivan, Carl T Woods, James Vaughan and Keith Davids |
A Constraint-Led Approach to Coaching and Teaching Games Ian Renshaw, Brendan Moy |
Ian Renshaw & J-Y Chow (2018): A constraint-led approach to sport and physical education pedagogy, Physical Education and Sport Pedagogy, |
Eric Brymer & Keith Davids (2014) Experiential learning as a constraint-led process: an ecological dynamics perspective, Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, |
Ian Renshaw, Duarte Araújo, Chris Button, Jia Yi Chow, Keith Davids & Brendan Moy (2015): Why the Constraints-Led Approach is not Teaching Games for Understanding: a clarification, Physical Education and Sport Pedagogy, |
Icke linjär pedagogik |
Ludovic Seifert, Keith Davids. Ecological Dynamics: a theoretical framework for understanding sport performance, physical education and physical activity. CS-DC'15World e-conference, Sep 2015, Tempe, United States. CS-DC'15 World e-conference. |
Jia YI Chow, Keith Davids, Chris Button & Ian Renshaw Färdighetsinlärning med icke-linjär pedagofik (svenk översättning av Nonlinear pedagogy in skill acquisition) Stockholm: SISU Idrottsutbildarna |
Övrigt |
Forskningsnedslag tränarutbildningen SvFF (2016) Daniel Ekvall Riksinstruktör Beteendevetenskap, SvFF |
Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer, Linnéuniversitetet (2018) PG Fahlström, Mats Glemne och Susanne Linnér |
Barns perspektiv på selektering Karin Redelius, GIH, Dennis Hörtin & Mark O’Sullivan, AIK, Natalie Barker-Ruchti, Göteborgs universitet, 2018. |
Redelius, K. m fl, (2016) Gör idrotten som Idrotten vill: Barn- och ungdomsidrottens utformning i retorik och praktik, FoU-rapport 2016:4, Stockholm: Riksidrottsförbundet. |
Fahlström, PG m fl (2015) Vägarna till landslaget Vägarna till landslaget: om svenska elitidrottares idrottsval och specialisering. FoU-rapport 2015:1, Stockholm: Riksidrottsförbundet |
Peterson, T. (2011). Fotbollsutveckling eller fotbollsavveckling? Stockholm: SISU Idrottsutbildarna |
Selektering och toppning-är det vad barnen vill? Rädda Barnen |